Lehed

17 august 2014

Täiusliku smuuti otsinguil

Smuutid on imehead, kas pole?
Need on maitsvad ja enamjaolt ka tervislikud, sest on pungil värsketest viljadest.

Kodus olen ma smuutisid üsna palju teinud ja mõned üksikud korrad ka kohvikust tellinud, kuid pudelisse või purki panduna ma neid poest ostnud polegi. Täna võtsin endale aga ülesandeks uurida pisut lähemalt levinumaid smuutisid, mida poodides pakutakse.

Kõige sümpaatsema mulje jätavad mulle kindlasti Froosh smuutid, sest need ongi 100% puuviljad ja ei midagi muud - ei mingeid kontsentreeritud mahlasid, rafineeritud suhkrut või säilitusaineid.
Ainuke erinevus minu enda tehtud smuutidega võrreldes on vaid see, et mina söön oma smuutit värskelt ja kohe, Froosh smuutisid aga toodetakse kuumvillimise põhimõttel, kus puuviljade segu kuumutatakse 70 kraadini 10 sekundiks ning seejärel see sama kuum segu läheb kohe ka pudelisse. Kogu see protsess annabki pika säilivusaja ja seda ilma säilitusaineid jms lisamata.
Kuumutamisel mingi osa vitamiine kindlasti hävib ja seetõttu mina ise eelistaksin kodus tehtud ja seeläbi toitaineterikkamat smuutit. Tootjale annab selline tootmisviis aga kindluse, et toode on tarbijale ohutu ja kvaliteet stabiilne. Samas,  ka sellisel kujul on smuuti näol tegemist tervisliku joogiga ning minu silmis on poesmuutidest Frooshi smuutid kindlasti esikohal.

Järgmisena vaatasin üle Pai smuutid. Nende puhul jääb esmalt silma, et koostises on ka mahlad (kontsentreeritud mahlast).
Ka on veidi naljakas minu meelest see, kui vaarika-mustika smuuti koostises on 50% õunamahla, 24% banaanipüreed, vaid 15% vaarikapüreed, 5% mustikamahla ja lõpuks veel 5% maasikamahla ja 1% sidrunimahla.
Ehk siis vaarika-mustika smuutist 80% on kõike muud kui need, millele pakendil ja nimes tähelepanu juhitakse. Sama lugu kordub ka teiste maitsetega. Mind selline asi veidi häirib, samas olukord on sama ka paljude erinevate teiste firmade ja toodetega.
Positiivne on aga see, et ka enamik Pai smuutisid ei sisalda lisatud vett, rafineeritud suhkrut ega säilitusaineid. Küll hakkas silma nende porgandi-ploomi smuuti, kuhu mingil määral vett ja suhkrut siiski lisatud on, kiivi-mango smuuti sisaldab mingil põhjusel aga toiduvärvi (E141). Ka Pai smuutid on kuumtöödeldud, neid pastöriseeritakse 95 kraadi juures, et hävitada käärimist ja riknemist põhjustavad mikroorganismid.

Kadarbiku smuutid on Pai smuutidega selles suhtes sarnased, et ka need on valmistatud suures osas kontsentreeritud mahladest, kuid ei sisalda suhkrut ega säilitusaineid. Need smuutid on pastöriseeritud lühikest aega 70 kraadi juures.
Muide, ka nende vaarika-mustikasmuuti on põnev, seal on koguni 86% kõike muud kui vaarikaid ja mustikaid. Vaarikapüreed on siis vastavad 9% ja mustikapüreed 5%.

Kuigi poelettidel võib leiduda põnevaid ja maitsvaid smuutisid, siis usun, et kõige parema smuuti saab ikkagi ise tehes. Siis on teada, mis seal täpselt sees on ja ka maitse tuleb selline, nagu ihaldatud ning kuna kodus me oma smuutisid ei kuumuta, siis vägagi tõenäoliselt on kodusmuutid ka toitaineterikkamad.

Sel suvel olen ise teinud palju marjasmuutisid, minu lemmikuteks on olnud näiteks maasika-vaarika-mustika smuutid, kuid olen kasutanud ka banaane, apelsine, õunu, ananassi jms.
Paljudele meeldib smuutisse panna ka maitsestamata jogurtit vms, kuid ise olen siiani teinudki oma smuutid vaid värskete viljade baasil. Lisanud olen mõnikord küll vett, et smuuti nii paks ei oleks.  
Lisaväärtust olen smuutidele andnud veel chia seemnete, toorkakaopulbri, purustatud mandlite või isegi kamajahuga.

Eriti tervislikud on rohelised smuutid, kus lisaks puuviljadele on ka kõrge toitainete sisaldusega köögivilju või rohelist salatikraami. Ise olen siiani sel alal olnud veel pigem ettevaatlik ja tagasihoidlik, kuid olen julgust kogumas!
Esimene roheline smuuti on tegelikult juba ka selja taga - tegin smuuti, mille koostises oli õuna, kurki, sellerit ja sidrunit. Seller andis tugeva maitse ja see smuuti oli ilmselgelt nende mu marjasmuutide kõrval päris võõras ja omapärane, kuid pärast väikest kohanemist üldse mitte paha, vaid uudne ja maitsev.


Kas oled ülal toodud smuutisid proovinud ja millised on muljed? Milline on sinu lemmiksmuuti ja kuidas armastad ise smuutisid teha?


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar