Lehed

19 august 2014

Mmm, sushi!

Sushi - ilmselt paljude lemmik!

Mäletan hästi, kui paar aastat tagasi esimest korda sushit proovisin. Olin väga ehmunud, vist isegi pettunud ja ütlesin, et mina midagi sellist enam küll proovida ei taha.
Läks veidi aega mööda ja sattusin pidevalt erinevatele üritustele, kus ka sushit pakuti. Kogusin julgust ja andsin sushile uue võimaluse ja mul on hea meel, et seda tegin. Huvi ja ka isu sushi järele on aina kasvanud ja nüüdseks võin isegi öelda, et kui peaksin valima endale lemmiktoidu, siis sushi on kindlasti üks nendest.

Praeguseks olen nii mõnedki korrad sushit ka ise kodus teinud, iga korraga olen tulemusega päris rahul olnud, samas olen iga korraga ka avastanud, et nii palju on veel õppida, katsetada ja proovida.

Mida läheb vaja?
Minu varustuse hulka on siiamaani kuulunud sushiriis, nori lehed, bambusmatt, riisiäädikas, sojakaste, wasabipasta ja siis kõikvõimalikud asjad, mida sushi sisse pista. Siiani olen kasutanud lõhet ja/või forelli, makrat, kurki, paprikat, avokaadot, erinevaid toorjuustusid ja seesamiseemneid.
Marineeritud ingverit mina ostnud pole ja seda pole harjunud ma sööma. Seda kasutatakse maitse värskendamiseks sushi söömise vahepeal, kuid mulle ingver paraku sellisel kujul nii väga ei meeldi.

Riisi valmistamine
Öeldakse, et õige ja eelkõige just õigesti tehtud riis on sushi kõige tähtsam osa. Minu silmis on tegu ka kõige tüütuma ja aegavõtvama osaga!
Esmalt tuleb sushi-riisi nii kaua pesta, kuni vesi jääb enam-vähem selgeks. Riisi keetmiseks on nii pakenditel kui ka Internetis väga palju (ja muidugi erinevaid) juhiseid. Mina olen lasknud veel keema minna ning siis kuumuse maha keeranud ja lasknud riisil kaane all vähemalt 15 minutit podiseda. Mõnikord olen lasknud pärast veel seista ja nö tõmmata, teinekord olen kohe asunud maitsestamise kallale.
Maitsestanud olen väikese hulga soola, suhkru ja riisiäädikaga, seejärel tuleb õrnalt riis segada ja jahtuma jätta, sest sushirulle keeratakse jahtunud riisist.

Rullimine
Kuna riis tahab näppude külge kinni jääda, peab läheduses kindlasti olema kausike külma veega, et seal saaks sõrmi niisutada.
Norileht pannakse läikiv pool allapoole ja riis tuleb ühtlaselt norilehe peale saada. Riis peaks olema seal peal tõeliselt ühtlaselt ja kindlasti ei tohi tühjaks jääda ääred - õiged sushimeistrid ei lõika kunagi otsi ära ja need ei tohi olla kehvema kvaliteediga kui teised kohad. Riisi ei tohiks tugevasti muljuda.
Mina riisi väga palju ei pane, riisi alt olen jätnud veidikene isegi norlehte paistma. Tahan, et rullid ei tuleks väga suured ja tahan rohkem rõhku sisule panna.
Oluline on jätta aga vaba ruumi üles serva (vähemalt 1 cm, aga ma olen vahel isegi rohkem jätnud), et rull saaks ilusasti selle vaba ruumi arvelt kokku kleepuda. Esimesel korral arvasin ma, et seda vaba riba peab niisutama, et see külge hakkaks, aga nüüd pole ma seda teinud - ka riisi oma niiskus on kergelt survet avaldades norilehe ise kinni kleepinud.
Kui teha nö tagurpidi rulli ehk siis riis jääb lõpuks väljapoole, siis peaks kindlasti bambusmatile toidukile ümber panema. Sellisel juhul ei tohi jätta vaba serva mitte ka üles, vaid vastupidi - alla.
Kala, köögiviljad jms asetatakse suhirulli keskele või pigem algusepoole.
Mina olen siiani oma sushirullid teinud tervetest norilehtedest, kuid Internetis olen peale sattunud ka sellele, et tehakse leht pooleks.
Rullimine käib samuti tunnetusega - seda ei tohi teha liiga tugevalt ja lömastavalt, samas tuleb rull ikkagi konkreetselt fikseerida ja sellele kuju anda.

Lõikamine
Kõige tähtsam on lõikamise juures see, et oleks olemas väga terav ja korralik nuga!
Siiani olen mina niimoodi teinud, et kõigepealt rulli pooleks lõiganud ja siis mõlemad jupid omakorda veel kolmeks (või mõnikord neljaks) lõiganud. Ühest rullist tuleb seega 6 või 8 makit.

Sushi tegemise puhul on kõige raskem esimese korrani jõudmine ja julguse kättevõtmine, ka minul võttis see veidi aega. Edasi saab asi aga vaid paremuse suunas minna!


Kas oled ka sushit ise teinud? Millised on sinu nipid ja trikid või mis valmistab kõige rohkem peavalu?





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar