Lehed

22 september 2014

Raamatud toidust ja toitumisest

 Nagu kirglikule toidufännile kohane, tahan ma iga päev midagi uut teada saada. Enamasti saan uut infot Interneti kaudu, lugedes erinevaid artikleid või vaadates huvitavaid videoklippe või koguni dokumentaalfilme. Muidugi on olemas aga ka väärt raamatuid, mis mul silmad särama löövad.

Selle aasta jooksul olen lugenud omajagu erinevaid toiduga seotud raamatuid. Nimetan siin ära vaid need, mis minu arvates nimetamist väärivad ja mulle eriti meeldisid.

Aasta alguses lugesin suurepärast New York Times’i menukit: „Sool, suhkur, rasv“, mis räägib Ameerika suurte toidutööstuste baasil sellest, kuidas valmivad erinevad retseptid nende valmistoitude jaoks ning kuidas arvutatakse välja ka kas või karastusjoogi joovastuspunkti. 
Raamat on jagatud kolme suurde ossa, kus räägitaksegi siis toidutööstuse salarelvadest – soolast, suhkrust ja rasvast. Ei maksa muidugi üldse arvata, et need on toodetes eraldi, tihtipeale sisaldab toode palju rasva ja suhkrut või palju rasva ja soola või suurtes kogustes koguni kõike kolme!



Sarnasel teemal ehk siis sellest, kuidas toidutööstused võivad inimestega manipuleerida ning neid haneks tõmmata, rääkis ka raamat nimega „Toidudemagoogia“. Samuti väärt lugemine.

Midagi hoopis teistsugust oli raamat „Kahvliga või kahvlita“. Selle puhul on tegelikult tegu ajalooraamatuga, mis räägib erinevate söögiriistade või köögimasinate saamis- ja arenemislugudest. 
Raamat on jagatud põhiteemadeks: potid-pannid, nuga, tuli, mõõtmine, peenestamine, söömine, jää ja köök. 
Ma polnud kunagi varem ajaloost nii elevil olnud!



Suvel tekkis mul suurepärane võimalus laenata tuttavalt mõnda ingliskeelset raamatut toidust ja toitumisest.

Alustasin David Wolfe „Eating for Beauty“-ga, mis oli huvitav ja rikastav lugemine. Kuigi ta ise pooldab taimset toitu ning sedagi enamasti toortoiduna ja kuigi ma ise pole ei taime- ega toortoitlane, siis meeldis see lugemine mulle väga ning andis mõtteainet küll.

Samalt autorilt lugesin ka raamatut „Superfoods“, mis sattus mu juurde täpselt õigel ajal. Just siis olin avastamas enda jaoks tooršokolaadi ning sain sealt lugeda üsna põhjalikult kakaost. Muidugi pakkusid huvi teisedki supertoidud nagu goji marjad, spirulina, aloe vera või erinevad kookostooted.

Väga põnev lugemine oli Patrick Holfordi „New Optimum Nutrition For the Mind“, kus panin rõhku peamiselt just raamatu esimestele peatükkidele. Need rääkisid üldiselt toitumisest ja põhitoitainetest, kuid ka ka alkoholist, stressist, ärevusest ja unehäiretest ning suhkrust ja simulantidest. Raamat oli kirjutatud lihtsalt ja arusaadavalt ning tõsine jutt oli rikastatud värvikate näidetega.



Suve lõpus lugesin  Jolene Hart’i „Eat pretty– nutrition for beauty, inside and out“, mis on ka ise nii seest kui väljast tasemel raamat. Sisu on asjalik ja huvitav, kuid samas lihtsalt kirjutatud, nii et ka tavainimene kõigest aru peaks saama, samas näeb see raamat minu arvates lihtsalt nii hea välja. Seda ei tahtnudki käest ära panna!
Raamat räägib kõigest olulisest – üldiselt toitumisest ja toitainetest ning mida peaks toidu valimisel silmas pidama, mis on suurimad „ilureeturid“ ning ka seedimisest, hormoonidest ja une tähtsusest. Raamatus pakutakse välja ka ideid erinevate aastaaegadega toimetulekuks ning seal on ka mõned retseptid.



See on praeguseks ka viimane raamat, mida olen lugenud. Huvipakkuvaid raamatuid on küll ja küll, kuid veel ei oska öelda, millal nendeni jõuan.


Milliseid toiduga seotud raamatuid Sina lugenud oled? Mida oskad soovitada? 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar